Sport in 2014: hoe betrokken ben je?


Sport en sportliefhebber kunnen in een crossmediale omgeving op steeds meer verschillende manieren werken aan engagement.


Ronaldo

Waar je vroeger alle wedstrijden van je favoriete club probeerde te bezoeken, ieder artikel in de VI drie keer doorlas en de gehele zondag in het teken stond van sport op TV is betrokkenheid anno nu toch enigszins veranderd. Niet noodzakelijk in nadelig opzicht maar juist in de manier waarop sport wordt beleefd is een verschuiving ontstaan. Ook op de sportwereld heeft het digitale tijdperk haar stempel gedrukt en dat zie je met name terug in de manier waarop sportliefhebbers graag hun betrokkenheid tonen bij 'hun' club of speler.

Sportspellen zijn al jaren één van de meest populaire vormen van tijdverdrijf onder jong en oud. Op de XBox, PS, PC, handheld devices, smartphones en tablets zijn talloze sportgames verkrijgbaar; van voetbal en tennis tot racing en management games, het is zo gek niet te bedenken of het is in spelvorm uitgekomen. De populairste sportgames van dit moment zijn FIFA 14 (EA), NBA 2k14 en de Need for Speed serie. Ook wrestling games als WWE Smackdown en skatespellen zijn erg in trek. Er wordt ook steeds meer online gewed op wedstrijden en spelers, hoewel het hier in Nederland nog niet is te vergelijken met de enorme sociale (ja echt) functie die sports betting in de UK heeft. Ook de sports bettings zoals wij die nu kennen zijn afkomstig uit Engeland. Daar vind je op iedere hoek van de straat haast wel een bookmaker. Inmiddels bereikt het ook het continent en ook op het internet is sportwedden ook erg populair. Als sportfanaat heb je de keuze uit talloze sporten zoals voetbal, F1, tennis, golf, wielrennen, basketbal en nog veel meer. Inzetten is heel eenvoudig en met mobiele apps speel je waar en wanneer je maar wilt. Integratie van digitale, en met name sociale media zal zonder meer tot veel meer social business in sport gaan leiden.

Social media

Sport is anno 2014 nog steeds één van de meest gewilde vormen van entertainment en door de digitale ontwikkelingen beweegt de sportwereld mee met haar publiek. Sporters als Beckham, Messi, Ronaldo en O'Neal zijn ongekend geliefd op het internet. Dat blijkt uit de miljoenen likes en volgers die zich aan deze helden hebben gebonden. Via Facebook en Twitter blijf je altijd op de hoogte van het eerste nieuws rondom je favoriete spelers, clubs of teams. Ook het interactieve element spreekt sportliefhebbers erg aan.

Wat blijft staan is dat niets boven de geur van versgemaaid voetbalgras in een winderig stadion gaat.


Evert Jan Koning | 0 comment(s) | Views: 35

There are no reactions on this topic yet.