Uitgeven en innovatie, wat is nieuw?


Een boek schrijven kun je als auteur alleen doen. Maar is dat slim?


Nu consumenten leerlingen zijn geworden (merken die niets bijdragen raken immers achterop) is het voor schrijvers, journalisten en copywriters belangrijk om te bestuderen wat de nieuwe opties zijn om een verhaal te vertellen.

Door de groei van connectivity, het gebruik van iPads, AR, 3D en rich media sensors (zwaartekracht, snelheid, wind, temperatuur etc.) kunnen verhalen steeds completer worden verteld. Dat betekent niet alleen dat verhalen anders beleefd worden, het betekent vooral een dynamische manier van schrijven.
Een mooi demonstratie van de mogelijkheden van 'een innovatief boek' geeft Mike Tatas hieronder over het boek Our Choice van Al Gore dat rijkelijk is voorzien van infographics en interactieve data visualisaties.

Mike Matas is de co-founder van Push Pop Press, een nieuw digitale uitgever. Dit is hun eerste boek, maar Push Pop Press werkt aan software waarmee deze ebook app is gemaakt om meer van deze uitgeefproducten te maken.











Hoe ontwerp je een innovatief uitgeefproduct?

Het is dus duidelijk dat het interessant is om nieuwe toepassingen te integreren bij het schrijven van een boek, essay of campagne. Maar het vereist wel een geheel andere manier van werken. Wat is de werkwijze, en kun je dit alleen doen?
Hieronder een korte uiteenzeting hoe het nieuwe boek of verhaal eruit ziet, en welke mensen je bij het maken ervan zou kunnen betrekken.

Een moment kan worden ervaren; zoek daarom naar kansen om de belangrijke momenten in het verhaal uiteen te zetten als ervaring.
Bijvoorbeeld door een spelelement in 3D in te voegen dat realtime door een 'lezer' kan worden beleefd. Er zijn geen verhalen meer waar kennis lineair moet worden overgebracht. Overbrengen is niet voldoende; ervaren, verrijken, delen en terugkopppelen zijn onderdelen van het huidige verhaal.

Ook kennis kan worden gedeeld: gebruik daarom geanimeerde infographics en koppel waar mogelijk de data aan de social mediadata van de betreffende bron.
Eendimensionale beleving van een merkverhaal of essay is ook niet langer gewenst; zorg dus dat je waar mogelijk op essentiële thema's Augmented Reality toepast waarmee je de beleving realtime laat plaatsvinden.

Het concept van schrijven en crossmedia en realtime uitgeven

Ik beloof dat ik een bruikbaar model voor professionele redacteuren zal ontwerp om hen te ondersteunen in nieuwe structuren, maar dat zal enige tijd in beslag nemen. Voor dit moment kan ik alleen maar aanbevelen om bij het schrijven van een nieuw boek, essay of film bewust te zijn van de integratie van innovatie. Het is verstandig om deskundigen te raadplegen bij het werken aan een verhaal of crossmedia product.
Samenwerken met een goede adviseur of gespecialiseerd bureau is wijs, ze zijn niet alleen ervaren, maar beschikken ook vaak over een netwerk van specifieke talenten en vaardigheden.

Niet overtuigd dat het nu al belangrijk is om daarin te investeren?
Een verhaal in de wereld van morgen wordt echt een ander verhaal. en
En zal volledig intuïtief zijn.



Noot: alle gebeurtenissen in de film hierboven zijn technisch te realiseren.

Wat is jouw idee over innovatief uitgeven?


Evert Jan Koning | 1 comment(s) | Views: 2221

Reactions:

My flash fiction feels like the movie above.

Posted by Angelina Souren 22 August, 2011 at 20:24

Leave your comment

Name:
E-mail:
Website:
Reaction:
 
 
Confirm:
What is the capital of Holland?
 
Save my info:
Notify me when someone responds on this topic: