10 kenmerken van disruptive design


Innovatie betekent vernieuwen. En dat is jammer, want het roept grote verwachtingen op die niet altijd worden ingelost. Verbeteren is misschien een beter, makkelijker te beheersen begrip. Een voorbeeld.


disruptive.

Elk groot zou als eerste op de markt kunnen zijn gekomen met een zakloze stofzuiger. Ze wisten al tijden dat hun stofzuigers aan kracht verliezen wanneer de stofzak vol raakt. Ze wisten ook hoe hun klanten worstelden om de stofzakken te legen terwijl ze smerig werden van het vuil dat uit het tapijt kwam. Taxibedrijven wisten allang dat mensen het ontzettend vervelend vonden om te moeten wachten op een taxi om zich daarna in de file op te vreten van ergernis over de doortikkende meter. En grote hotelketens hadden echt wel begrepen dat hun gasten een meer persoonlijke ervaring wilden en zich stoorden aan de hoge prijzen voor items uit de minibar.

En toch waren er kleine speler op de markt nodig als Dyson, Uber en Airbnb om te reageren op deze behoeften en verbetering te brengen. De vraag is: hoe en waarom waren zij in staat om te slagen in het ontregelen van de markt?

De 10 eigenschappen van succesvolle innovatie

1 Begin met een doel en een klein probleem in plaats van een groot idee.

2 Ontwerp op basis van wat mensen doen, niet wat ze zeggen te doen.

3 Maak gebruik van data om dichter bij de gebruikers, klanten of fans te komen.

4 Speel beter in op gedrag en behoeften.

5 Speel in op latente wensen van de consument.

6 Verbind deze groep.

7 Ontwerp ontbrekende waarde

8 Ontregel mensen, niet bedrijven, en veranderen het wereldbeeld en het gedrag van de gebruiker.

9 Begin met het veranderen van een kleine groep mensen in niches.

10.Accepteer alleen vanzelfsprekende idee├źn.


Evert Jan Koning | 0 comment(s) | Views: 640

There are no reactions on this topic yet.