Ondernemen is leren


Het allerleukste aan ondernemen is toch de voortdurende ontdekkingsreis.


evert jan koning

Een reis die voert langs technologie, langs talenten en langs de afgrond zo af en toe. Maar het is toch vooral de reis naar jezelf.

Toen ik in 2010 in Crystal Palace aan de Lansdowne Place nr 6 in Londen startte met VUE had ik een beeld van mijn wensen en ambities. Ik zag de wereld veranderen van besloten, productgeoriënteerd en hiërarchisch naar open, deelbaar en constructief. En we ontdekten dat Londen toch niet onze stad is. Als gezin. Maar wát een mooi en leerzaam avontuur!

crystalpalace

Op dat moment wilde ik met VUE platformen ontwerpen en ontwikkelen voor samenwerking. Dat heb ik ook gedaan. De rol van strateeg is echter veranderd. Waar ‘vroeger’ het online domein één grote Blue Ocean was en daarmee het creatieve aspect zwaar dominant was is (juist door de ontwikkelingen en groei van online) komen te verschuiven. De nadruk is meer komen te liggen op persoonlijkheid, op verhaal en op intuïtieve vormgeving van wat we ooit 'merken' noemden. Alles wordt kleiner en persoonlijk. Als het overtuigend moet zijn.

Kanaalkeuze en strategie is denk ik minder cruciaal voor merken door de deelbaarheid van een merk. Goed heeft minder mediadruk nodig.
Om die reden heb ik erg veel plezier in het ondernemen in het creatieve domein.

Als ondernemer (daar ben ik niet zo héél goed in overigens) moet je creatief zijn. Je eigen marketing verzorgen bijvoorbeeld. Echt zélf met potlood schetsen? Een blogpost bedenken over de mensen die jou inspireren. Of nadenken over een Canon 5D Mark III, een Lilliput 7” field monitor en een Zacuto viewfinder. Nee, dat deed ik vroeger niet. Dat deden anderen.


En dat is met alle middelen van nu echt heel grappig. Zo ben ik op dit moment een film aan het maken. Dan moet je echt weer even teruggrijpen op je eigen praktische, creatieve talent en kennis van Adobe Premiere en Final Cut Pro. En dan sta je plotseling op een mistige herfstochtend in een park voor opnames, om na afloop de juiste muziek uit te zoeken voor een productie.

Ook op momenten dat je een nieuw kantoor betrekt moet je creatief zijn bij het uitzoeken van interieur en faciliteiten. Zo vond ik Jorg Steigerhout waar ik voor (naar mijn idee) heel weinig geld een oorspronkelijke en oerdegelijke vergadertafel kunt samenstellen. En wist je bijvoorbeeld dat je voor een paar tientjes al posters in textiel kunt laten drukken om je kantoor te personaliseren? Ik niet.

Als werknemer gaan al die interessante, kleine verhalen toch een beetje aan je voorbij. Je kent je plek. Maar je hebt niet zelf de reis afgelegd die de oprichter heeft bewandeld.

Als ondernemer mag je zelfs schaamteloos de instrumentale versie van My Heart Must Go On van Celine Dion laten uitspelen op Spotify terwijl je een stukje schrijft.
En dat overleef je dan zelfs gewoon. Kom daar maar om op kantoor!

Ondernemen is creatief. Ondernemen is vrij.


Evert Jan Koning | 0 comment(s) | Views: 301

There are no reactions on this topic yet.