Merk Historie: Montesa


Montesa is een merk dat weinigen zullen kennen. Toch is het een legende.


Montesalogo Montesa werd opgericht in 1939 door de in Barcelona geboren Pere Permanyer Puigjaner en startte met een revolutionaire ontwikkeling voor de auto-industrie op het gebied van brandstof. Spanje was net herstellende van haar Burgeroorlog en de Tweede Wereldoorlog ontspon zich in heel Europa.

Spanje in de jaren '40

Deze oorlogen versnelden het groeitempo van Montesa, en vanwege een verlammend tekort aan op aardolie gebaseerde brandstoffen besloot Permanyer om een ​​bedrijf te starten dat Spanje zou voorzien van alternatieve brandstoffen voor motoren op basis van amandelschelpen.

Toen en daar begon Montesa haar geschiedenis in de individuele transportsector. Intuïtie en zijn netwerk moedigde Puigjaner aan om een nieuw bedrijf te starten. Ondanks de negatieve na-oorlogse omstandigheden.

montesa2

In 1944, in zicht van het einde van de Tweede Wereldoorlog en het herstel van normale brandstoftoevoer besloot Permanyer om zijn activiteiten te heroriënteren naar de motorsport. Dit was een veelgevraagd product en had een grote kans omdat er geen nationale fabrikanten of importeurs waren van motors in die dagen. De gesloten Spaanse grenzen en een herstellende economie maakten die start echter niet gemakkelijk. Wat zou de uitkomst zijn? Een bedrijf uitsluitend gewijd aan nationale productie?

Permanyer start zijn motor

Permanyer en zijn zakelijke partners 'Jesu' en Francisco Bulto begonnen met de industrialisatie en export van de eerste Spaanse motorfiets. Vanaf hun eerste prototype, de Motobecane B1V2GR38 in 1945, tot aan de fameuze Cota 349 in de vroege jaren 1980, werd Montesa een internationale marktleider die wedijverde met Japan, Italië, Zwitserland, Verenigde Staten, Groot-Brittannië en met leveringen in o.a. Italië, België, Nederland en Frankrijk. Maar dat ging niet geruisloos.

ossa Met een gebrek aan leveranciers van reserveonderdelen in Spanje werd Montesa zijn eigen provider door het creëren van nieuwe business units, en daarmee nam ook de vraag toe. Het dwong Montesa naar een grotere locatie in de industriële wijk Poble Nou, en de zakelijke partners scheiden hun wegen; Bulto startte met Bultaco, een nieuwe Spaanse motorfietsfabrikant en een directe concurrent voor Montesa, en ook Ossa kwam in de Spaanse motorscene. Het resulteerde in een strijd tussen de drie cult-merken Montesa, Ossa en Bultaco.

In 1951 kwam het Italiaanse Vespa op markt en maakte een einde aan Montesa's Puma II scooterproject. Daarmee verlegde Montesa zijn motorfietsproductie van stad naar de bergen en recreatiesector. Ook werd het productieproces gedecentraliseerd om efficiënter en flexibel te werken, en zo ontstond de hechte zakelijke samenwerking met een groter bedrijf: Honda.

montesa scooter

de Montesa Micro Scooter legde het af tegen de Vespa

Crisis

In de late jaren '80 werd Spanje geconfronteerd met een ernstige economische crisis. De toenemende concurrentie van Japanse merken zetten de motorindustrie onder druk. Bultaco en Ossa, de twee traditionele concurrenten van Montesa sloten hun fabrieken. In een poging om marktleider te blijven maakte Permanyer een enorme inspanning om apparatuur en machines buiten Spanje te verwerven om haar productie te verbeteren met de meest geavanceerde technologieën. Maar bankleningen, nieuwe technologieën en lagere kosten waren niet genoeg om de crisis en de opkomst van internationale industrie te pareren.

Na een reeks van stakingen werden nieuwe modellen in de wacht gezet en uiteindelijk raakte ook Montesa in september 1983 verstrikt in een faillissement. Haar sterke commerciële en industriële productielijn vergemakkelijkte echter een overeenkomst met Honda, waarna Montesa Honda SA ontstond. Het nieuwe merk ontwikkelde modellen als de populaire Montesa Cota 125, 200 en 349 via Honda's verkoopnetwerk in Europa, en in Spanje via het netwerk van Montesa.

Montesa Vandaag

Gedreven door noodzaak en door de eisen van de moderne tijd is Montesa inmiddels geschiedenis. Honda kondigde in augustus van dit jaar de sluiting van Montesa motor productie en hun merk Montesa Honda. Teruglopende vraag, internationale concurrentie en een sterke recessie in Spanje heeft Montesa genoodzaakt haar productie te beperken tot de motoronderdelen.

montesa347

het typische design van de Montesa 347

Gelukkig is er veel meer aan het verhaal van Montesa dan hun motoren. De innovatieve geest achter het merk en de de kracht van hoofdpersoon Permanyer en zijn visie leverde een industrie op die onbestaand was in Spanje. In een herstelperiode waarin de economie moest worden opgebouwd creëerde Montesa arbeidsplaatsen, een merknaam die niet alleen voor Spanje, maar voral voor Catalunya belangrijk was, en werden de technische grenzen opgerekt tot de internationale marktnormen waarmee het Montesa positioneerde op hetzelfde niveau als Suzuki, Honda en Yamaha, en wist het werknemers, partners en consumenten aan zich te binden.
Het iconische en competitieve merk wordt gesteund door de Spaanse cultuur, met iets minder dan twee miljoen motorfietsen in omloop. Over motorfietscultuur gesproken!.

Na het verkennen en bestuderen van het merk, en het erkennen van de strijd en waarde, juich ik hun traditie van vechtlust en technologie toe waarmee Montesa van internatiaal volger uitgroeide tot cult-object, zich een weg banend door crisis en overheidsbelemmeringen.

Ik geloof dat ze er wederom een fan bij hebben!



Meer weten over Montesa? Ga naar Montesaweb, of bezoek het Montesa Museum Pere Permanyer in Terrassa.


Evert Jan Koning | 2 comment(s) | Views: 3693

Reactions:

Incredible start on this channel Daniela, and a warm welcome! I hope to see much more brand stories and research from you in future!
Benvinguts i graciès.

Posted by Evert Jan Koning 19 September, 2011 at 21:13
This is a great initiative and I am very pleased to become part of the team.
Thank you!

Posted by Daniela Martinez 20 September, 2011 at 7:38

Leave your comment

Name:
E-mail:
Website:
Reaction:
 
 
Confirm:
What is the capital of Holland?
 
Save my info:
Notify me when someone responds on this topic: